«اشک هور»

مهدی جعفری، کارگردان «اشک هور»؛ لحظاتی از فیلم اقتباس از واقعیت است

به گزارش باکس افیس ایران:  مهدی جعفری کارگردان فیلم «اشک هور» می‌گوید که قصه فیلم «اشک هور» بازه زمانی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۹ را در برمی‌گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، مهدی جعفری کارگردان فیلم «اشک هور» درباره چرایی انتخاب شهید علی هاشمی برای ساخت این فیلم توضیح داد: یک بخش نادیده در مقطع پس از شهادت این شهید وجود داشت که به‌دلیل مظلومیت او  و خانواده محترمش ناگفته مانده بود. ما به‌دلیل پرداختن به این بخش در سریالی که درباره قرارگاه نصرت ساخته می‌شد و نیز به‌دلیل اهمیت موضوع، تصمیم گرفتیم که این مقطع در قالب یک فیلم سینمایی مستقل هم به ثبت برسد. قصه فیلم «اشک هور» بازه زمانی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۹ را در برمی‌گیرد.

او درباره تفاوت نسخه سینمایی با سریالی که دراین باره در حال ساخت است، گفت:همان‌طور که گفتم این فیلم از دل آن سریال زاده شده است و از همان ابتدای پیش‌تولید، نیت ساخت آن به‌صورت مجزا وجود داشت. فیلمنامه آن اما در طول مسیر فیلمبرداری نوشته و تکمیل شد. با یک ساختار روایی دیگر اغلب ماجراهایی که در این فیلم می‌بینید در بخش‌های پایانی سریال هم دیده خواهد شد.

جعفری در ادامه به انتخاب بازیگران اشاره کرد و افزود: ابتدا بگویم که احتمالاً تعریف ما از چهره متفاوت است، اما به‌طور کلی و در شرایط حاکم بر سینمای ایران بعید است تضمین محکم و مطمئنی برای فروش فیلم‌ها با استفاده از بازیگران چهره (به مفهومی که مدنظر شماست) وجود داشته باشد. منکر تأثیر آن بر استقبال بیش‌تر از فیلم‌ها نیستم، اما به‌نظرم سرمایه و ارزش یک فیلم باید در جای دیگری از ساختار آن جستجو شود.

او ادامه داد: درعین‌حال در ارتباط با استقبال از فیلم‌ها همواره دو مبحث باهم تداخل دارد؛ این‌که فاکتور فروش و اکران پرده سینما را از فاکتور استقبال گسترده و فراگیر و ماندگار از آثار را از یکدیگر تفکیک کنیم. توجه داشته باشیم که الزاماً همه فیلم‌های پُرفروش در یک مقطع، فیلم‌های با مخاطب فراگیر و ماندگار نبوده‌اند. به‌رغم همه احترامی که برای دوستان و همکاران بازیگرم در سینما قائل هستم ترجیح می‌دهم در فیلم‌هایی از این دست و به‌دلیل نوع نگاه واقع‌گرایانه‌‌ای که در سینما دنبال می‌کنم، همواره بخت خود را با بازیگران مستعد کمتر شناخته شده بیازمایم. در این فیلم اما ما با سه دسته از بازیگران همکاری داشتیم اما مهم این بود که نتیجه کار یکدست و باورپذیر باشد.

جعفری همچنین گفت: در کنار استفاده از بازیگران ناشناسی همچون رضا ثامری، افتخار همکاری با تورج الوند و میثم رازفر را هم داشتیم، بازیگرانی که پیش از این هم در آثاری دیگر خوش درخشیده‌اند اما مهم‌ترین اتفاق برای «اشک هور» این بود که خانم رویا افشار افتخار دادند و برای ایفای نقش مادر شهید هاشمی در کنار ما بودند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد نمی‌دانم این فیلم چه سرنوشتی پیدا می‌کرد. از نظر من چهره واقعی در سینما یعنی بازیگری همچون خانم رویا افشار.

او درباره چالش‌های ساخت این فیلم نیز توضیح داد: همچنان همه وقتی از بیرون به فیلم‌های دفاع مقدس نگاه می‌کنند، تصورشان وفور امکانات، پول و حمایت است، ولی به‌عنوان کسی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنم، می‌گویم که تقسیم پول و امکانات و حمایت‌ها در این آثار به‌هیچ‌وجه شکل عادلانه‌ای ندارد. همان ایرادات و اشکالاتی که در بدنه معیوب اقتصاد ما وجود دارد، در عرصه تولیدات آثاری از این‌دست نیز مشاهده می‌شود. متاسفانه همه فیلم‌ها از حمایت یکسانی برخوردار نیستند. منظورم از حمایت الزاماً پول و بودجه نیست. از آنجا که از غر زدن و طلبکار بودن اهالی سینما در همه زمینه‌ها بیزار شده‌ام بهتر است ما هم از گلایه‌ها پرهیز کنیم. خدا را شکر می‌کنیم که با همین بضاعت موجود موفق به تولید این فیلم شدیم. امیدوارم نقاط قوت فیلم (اگر داشته باشد) کمبودها را بپوشاند.

جعفری در خاتمه درباره همکاری خانواده شهید هاشمی برای ساخت این اثر نیز بیان کرد: خانواده شهید به‌تازگی فیلم را دیده‌ و خدا را شکر راضی بوده‌اند. ما از مرحله پیش‌تولید با خانواده نشست‌هایی داشتیم و یک‌بار هم این فرصت را یافتیم که خدمت مادر شهید علی هاشمی باشیم، خدا رحمتشان کند و جای‌شان در اولین اکران‌های این فیلم بسیار خالی‌ست. برخی از خاطرات و لحظاتی که در نیمه دوم فیلم دیده می‌شود دقیقاً از خاطرات واقعی خانواده اقتباس شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند