مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بازگشت بخش «نگاه نو» به رقابت و حضور فیلمسازان جوان را از جمله ویژگیهای جشنواره امسال میداند.
مسعود نجفی، منتقد و روزنامهنگار حوزه سینما و مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، در پاسخ به این پرسش که بهعنوان یک مخاطب، چه توقعی از جشنواره دارد، گفت: من از دو جایگاه میتوانم به این موضوع بپردازم. بهعنوان یک تماشاگر علاقهمند، مهمتر و قبل از هر چیزی باید فیلمهایی که در جشنواره ارائه میشود، آثاری باشد که بتواند برآیند یکساله سینمای ایران را نمایندگی کند. شاید با اندکی اغماض بتوان گفت باید گلچینی از بهترینهای سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.
تنوع فیلمها و فیلمسازان در مقایسه با ادوار قبلی منحصربهفرد است
او افزود: از سوی دیگر نحوه برگزاری جشنواره نیز باید شرایط فیلم دیدن را بهخوبی برای مخاطبان فراهم کند. یعنی برگزارکنندگان، از مرحله پیشفروش بلیت، روز نمایش در سینماهای مردمی و پایان فیلم و خروج تماشاگران از سینما، تمهیدات لازم را اندیشیده باشند، شرایط بهگونهای باشد که شأن مخاطب سینمای ایران حفظ شود.
این روزنامهنگار حوزه سینما اظهار کرد: امّا بهعنوان یک رسانهای که سالها در متن برگزاری جشنواره بوده و چند دوره هم در جایگاه مدیر روابط عمومی آن فعال بودهام، آنچه برای من و امثال من مهم خواهد بود، این است که فضا برای تماشای فیلمها و پوشش اخبار و نشستها در محیطی آرام و مجهز فراهم باشد.
نجفی مقایسه فیلمهای برگزیده هر دوره از جشنواره فجر با پرفروشهای سینمای ایران در سال بعد را معیار درستی برای تحلیل ندانست و افزود: بههرحال فروش را مردم و مخاطبان عام سینما که طیف وسیعی هستند تعیین میکنند، امّا بهترینهای جشنواره از سوی هیئتداوران که متخصصان حوزههای مختلف سینما هستند با معیارهای خاصی معرفی میشود. شاید مقایسه دو جایزه «فیلم برگزیده تماشاگران» و «بهترین فیلم از نگاه هیئتداوران» را بتوان مقایسه بهتری دانست؛ هرچند تماشاگران حاضر در جشنواره هم از طیف علاقهمندان پیگیر و نسبتاً حرفهای سینما بوده و با تماشاگران عمومی متفاوت هستند.
از شیوهنامه ۱۰ بندی حضور رسانهها در جشنواره فیلم فجر دفاع میکنیم و آن را اجرایی خواهیم کرد
این منتقد سینما درباره اقبال جشنواره فیلم فجر به سینمای کمدی و تأثیر آن در فروش کمدیهای مناسب و جذاب گفت: در برخی ادوار جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم که ژانر کمدی هم مورد توجه هیئت انتخاب قرار داشته و حتی برخی از آنها برنده سیمرغ نیز شدهاند. فیلمهایی مثل «اجارهنشینها»، «مارمولک»، «لیلی با من است»، «اخراجیها»، «بیپولی» و … که اکرانهای موفقی نیز داشتهاند. اگر فیلمهای کمدی ارائه شده به جشنواره در سطح قابل قبولی باشد، حتماً با استقبال مواجه میشود و در فروش آنهم تأثیر خواهد گذاشت.
مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به تصمیم برگزارکنندگان جشنواره برای پرداخت سود حاصل از فروش بلیتهای جشنواره به تهیهکنندگان، تصریح کرد: این امتیازی است که امسال جشنواره برای صاحبان آثار قائل شده است تا بتوانند از حضور و فروش فیلمشان در جشنواره عایدی داشته باشند.
نجفی با تأکید مجدد بر اعمال شیوهنامه ۱۰بندی شرایط حضور رسانهها در جشنواره فیلم فجر گفت: این شیوهنامه در دو سال گذشته هم اجرا شده و با توجه به افزایش تعداد ثبتنامکنندگان که امسال به ۲ هزار ۲۲۷ نفر رسیده است، باید شرایطی را برای حضور رسانههای معتبر در نظر بگیریم. گستره فعالیت رسانهای در سطح کشور، ارتباط موضوعی با فعالیتهای سینمایی در کشور و دارا بودن مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳ بند بسیار مهم در این بندهای ۱۰ گانه است که با اعمال آن در روند حذف و تأییدها تا حد زیادی رسانههای مؤثر و واقعی را شناسایی خواهیم کرد. ما از این شیوهنامه دفاع میکنیم و آن را اجرایی خواهیم کرد.
مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امتیاز جشنواره امسال نسبت به دوره قبل را نیز اینگونه بیان کرد: بازگشت دوباره بخش «نگاه نو» و حضور فیلمسازان جوان از ویژگیهای جشنواره سیوهفتم است. تنوع فیلمها و طیفهای مختلف فیلمسازان در مقایسه با ادوار قبلی هم شاید منحصربهفرد باشد. در جشن چهل سالگی انقلاب تلاش ما این بوده است که گستره مخاطبان جشنواره فیلم فجر را افزایش دهیم. در این راستا با اختصاص سانسهای ویژه، تمهیداتی فراهم شده است که عزیزان ناشنوا، نابینا و معلولان هم بتوانند از فیلمهای جشنواره لذت ببرند.
بدون دیدگاه