به گزارش باکس افیس ایران: امیرعلی ابراهیمی کارگردان «ترین حرفهای» درباره ویژگیهای این اثر نمایشی و ایده شکلگیری این نمایش توضیحاتی ارائه داد.
امیرعلی ابراهیمی نویسنده و کارگردان نمایش «ترین حرفهای» که این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است درباره ایده شکلگیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: فعالیتهای گروه تولید «مربع» بر اساس فعالیت سالیانه است، مسیر گروه روی یک ایده ثابت و فعالیت یک ساله روی همان ایده است و اجرای «ترین حرفهای» بر مبنای شروعی است که در نمایش «ص. عه» تجربه کردیم؛ توصیف جهان از منظر انسانهایی خاص که برای من جذابیت روانشناسی داشت، بدین معنا که جهان طبیعی را از چشم یک فرد بگذرانیم و روایت کنیم، شخصیت تئودور در این نمایش فردی است که تمام زیستش توسط کارمند دولتی ثبت و ضبط شده است. این شدت فشار روانی از آگاهی چنین موقعیت دهشتناکی باعث تعریف جهان از منظری دیگر میشود و این امر انگیزه تولید این اثر بود.
وی درباره نام بردن از فلاسفه و سیاستمداران مختلف در این نمایش و رد یا تأیید نکردن هیچکدامشان توضیح داد: در نگاه ما تئاتر، خدنگ فلسفه یا سیاست نیست. ما اساساً در این اثر داریم با همه چیز شوخی میکنیم، شوخی کردن با امور سیاه و سنگین جهان امری غریب است و ما فاصله بین جدیت و قدرت را کم میکنیم.
ابراهیمی درباره شیوه کارگردانیاش بیان کرد: در نگاه من کارگردانی یک اثر بر مبنای خواست متن دراماتورژی شده، تعریف میشود و تلاش میکنم تمامیت نیاز مطلق متن را ارضا کنم، بر این مبنا تلاش کردم در کارگردانی گستره نگاه داشته باشم اما رگههای گفتمان «تئاتر طاعون» آنتونن آرتو که نگرشش برای من محترم و قدرتمند بوده در تمامی آثاری که پس از آگاهی از روشمندی وی داشتم، مشهود است.
این کارگردان تئاتر درباره تأمین هزینههای نمایش و برنامههای پیش رو گفت: گروه تولید تئاتر «مربع» متکی به خود است و تا امروز نیز هیچ حمایت مالی و اعتباری از هیچ فردی دریافت نکردهایم. گروه تولید تئاتر «مربع» نگاهی سالیانه دارد، پس از پایان نمایش «ترین حرفهای» رویکرد جدید گروه به روابط عاطفی است. در سه اثر از سه منظر متفاوت به پدیده ارتباط عاطفی نگاه میکنیم و چشمانداز ما اجرای رپرتوارهای سالیانه نویسندگان جریان ساز تئاتر است، در قدم اول هم به رپرتوار سالیانه شکسپیر فکر میکنیم.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: در «ترین حرفهای» هیچ آموزش، پیام آموزی، خلاصه گویی فلسفه و تاریخ و... اتفاق نمیافتد، اساساً در این اثر امری «نمایش» داده نمیشود، بلکه تمامی سیاهیهای موجود در فضای اثر، ریشههای فکری ایجاد کننده این سیاهیها و رخدادهای منوط به ایجاد اتمسفری برای آغاز این سیاهیها به استهزاء محکوم است. «ترین حرفهای» انتقام هنری از سیاهیهایی است که در جهان حقیقی توان از بین بردن آن را نداریم بنابراین در جهان تئاتر به مسخره میگیرمشان. همانگونه که جدی گرفتن یک جوک باعث اذیت شدن از شنیدن جوک خواهد بود، در فضایی که در حال تحقیر است، به دنبال دریافت جدی از اثر بودن نیز مخاطب را خواهد آزرد.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: تئودور مهمانی ناخوانده دارد که ادعا میکند، داستان، نمایشنامه و مقالههای تئودور را به همراه دارد، تئودور هیچکدام از آنها را ننوشته اما اسرار پنهان زندگیاش در نوشتهها وجود دارد.
علاقه مندان میتوانند تا ۲۴ مهر ماه هر روز ساعت ۱۸ به تماشای این اثر نمایشی در تماشاخانه هیلاج بنشینند.
بدون دیدگاه