به گزارش باکس افیس ایران: کوروش کبیری بیش از سه دهه است که در کارهای هنری فعالیت میکند. او از هشت سالگی با توجه به علاقه شدیدش به سینما کارهای هنریاش را شروع کرده است و بیش از ۱۰۰ فیلم مستند، سینمایی، داستانی، سریال، فیلم کوتاه، برنامه تاکشو و… را کارگردانی و تهیهکنندگی کرده است.
او در معرفی خودش میگوید که سعی کردم همه چیز را یاد بگیرمو در رشتههای مختلف مثل بازی در تئاتر، مدیرتولید، کارگردانی، تهیهکنندگی، عکاسیو فیلمبرداری سالها تجربه بیندوزم. در کارهای هنری مادرم خیلی به من کمک کرد چونجایی که ما زندگی میکردیم در کرمانشاه مراکز هنری خیلی کم بود یکیدو تا سالنتئاتر و سینما بیشتر نبود. ما ساعتها در صف میرفتیم که بتوانیم یک فیلم نگاهکنیم، البته بعضی موقعها هم بلیت به ما نمیرسید، به یادم دارم برای فیلم «دستمزد»محمد صالح علاء بلیت به ما نرسید و ما میخواستیم فیلم را همان شبببینیم، درگیر شدیم و من یک شب هم بازداشتگاهخوابیدم. یعنی آنقدر عشق به سینما داشتم و دارم. با این عاشق سینما گفتوگوییکردم درباره پروژه مهم و ارزشمندش به نام «سینما نوستالژی» و «برنامه چالش».
برای شروع میخواهم درباره پروژهسینما نوستالژی توضیح بدهید؟
سینما نوستالژی ١٠ سال است که در فکرم بوده. سه سال پیش ماصحبتی داشتم با آقای سیدضیاءهاشمی، ایشان کمک کردند که من بتوانم چند تا از کارهارا شروع کنم و اولین نوستالژی را کار کردیم که سال گذشته قبل از همهگیری کرونااکران شد. عنوان این کار «نوستالژی ۳۵ سالگی فیلم تاراج» بود و بیش از ۳۰ بازیگریکه در این فیلم بازی کرده بودند و کسانی که در شکلگیری این فیلم همکاری کردهبودند در این فیلم حضور داشتند. جالب است که خانم ایرج قادری و خانم تهمینهاطمینان مقدم بعد از ۵۰ سال برای اولین مرتبه جلوی دوربین سینما نوستالژی آمدند.پیمان معادی لطف کرد و در این فیلم صحبت کرد. ما حتی سر در سینما پلاکارد فیلمتاراج را زدیم که بازیگران میآمدند شوکه میشدند.
درواقع با این کار سعی کردیم اول اینکه یادآوری خاطرات شودو دوم آنکه سینما نوستالژی موجب بشود کسانی که عاشق سینما هستند با از زمانیکهیک ایده شکل میگیرد تا زمان اکران آشنا بشوند و متوجه شوند که ساخت یک فیلم کارآسانی نیست.
چندتا فیلم تا حالا کار کردید؟
ما چهار نوستالژی کار کردیم. نوستالژی «دزد عروسکها»، بعداز آن فیلم آقای رحمان رضایی «دختران انتظار» و فیلم «عروس» که بهدلیل کرونااکران نشد. انشاءالله در سال ۱۴۰۰ آن را اکران میکنیم و امیدواریم بتوانیم سینمانوستالژی را ادامه بدهیم چراکه این کار به نوعی احترام به پیشکسوتها و قدرشناسیاز آنهاست.
به عنوان یک فعال سینمایی وضعیتسینما در سال ۱۳۹۹ با وجود کرونا را چطور ارزیابی میکنید؟
سال ۱۳۹۸ جشنواره فیلم فجر خیلی خوب بود. فیلم «شنای پروانه»و فیلمهای دیگر با استقبال خوبی روبهرو شدند و میشد از آنها انتظار رکوردزنی داشت.متاسفانه کرونا موجب شد این فیلمها آنطور که باید نفروشند و سال ۱۳۹۹ سینما دررکود باشد. اما در چرخه پلتفرمهایی که سریالسازی شروع کردند، فضای جدیدی برایهنرمندان ایجاد شد که چرخه کار آنها نخوابید. از سریالهای خوب امسال که بینندهزیادی داشت میتوان به «همگناه» و «آقازاده» اشاره کرد و دوسه سریالی که هماکنوندر حال پخش هستند.
برنامه تاکشو چالش چیست؟ وقرار است چه کند؟
تاکشو چالش اولین تاکشویی است که اختصاص داده شده به آدمهایمطرح، البته مطرح با تعریف ما کسانی که در کارشان خیلی پیشرفت کردند و توانستند درجامعه تاثیرگذار باشند. تایم تاکشو تقریبا ۹۰ دقیقه است و اجرای برنامه به عهدهسلمان فرخنده است و طراح، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده من هستم و با کمک مدیرهنریکار خانم کیانا همتی که خیلی زحمت کشیدند. ما تاکشویی در ۳۶ قسمت تهیه کردیم که ۲۴قسمتش در حال حاضر آماده است. یعنی دو تا بخش ۱۲ قسمتی که با بزرگان زیادی این کارشکل گرفته است ازجمله هادی مرزبان، سیروس الوند، کامران قدکچیان، عزتالله رمضانیفر،مهلا زمانی، آرش فاتح، امیر زبده، مهدی کریمی تفرشی، سیدضیاء هاشمی، مهوش وقاری وتعداد دیگری از دوستان که زحمت کشیدند و با ما همکاری کردند. شعاری که برای اینبرنامه انتخاب کردیم این است «آدم میخوره زمین که بعدش بلند بشه پس به چالش بیا».در حال حاضر سه قسمت از آن و شنبهها در شبکههای اجتماعی پخش شده است.
بهترین فیلم امسال از نظرتانکدام است؟
درجشنواره فجر فیلمی دیدم که از نظر ساختار، طراحی صحنه، لباس و… بسیار عالی و فوقالعادهبود. از نظر من بهترین فیلم امسال فیلم «بی همه چیز» محسن قرایی است. بازی خانمتهرانی، آقای پرستویی و باران کوثری فوقالعاده بود. امیدوارم که سال آینده اکران خوبیداشته باشد.
اهمیت نوستالژی در سینماچیست؟ منظورم فیلمهای قدیمی و هنرمندان قدیمی و…
۱۱۱۰فیلم تا سال ۱۳۵۷ ساخته شده که از این تعداد شاید ۵۰ تا از آنها فوقالعاده بوده،بقیه عام بودند از نظر تجاری یعنی فیلمهایی بیشتر تجاری بودند تا عمیق و تاثیرگذارتا اینکه موج نویی در سینما آمد و کارگردانهایی مثل کیمیایی، بیضایی، تقوایی و سهرابشهیدثالث فیلمهایی متفاوت و تاثیرگذار ساختند. خیلیها دوست دارند بدانند فیلمهایقدیمی و مهم سینمای ایران چطوری ساخته شدهاند و روش فیلمسازی امروز با گذشته چه فرقهاییکرده است.
مثلاقدیم طوری بوده که معمولا سه یا چهار روز فیلمبرداری میکردند. بعد فیلم میرفتلابراتوار ظهور و چاپ میشد بعد کارگردان و بازیگر آن را میدیدند که اگر ایراد واشکالی داشت دوباره همان را تکرار و فیلمبرداری کنند.
بازیگرانخیلی کم بودند بهطوریکه مدیران تولید یا مدیران تهیه میرفتند و صبر میکردنددربِ خانه بازیگر، آن مدیر تهیهای که بیشتر دوست بود با بازیگر و رابطه خوبی بااو داشت آن را سر کار میبرد.
بسیاریاز کسانی که در حال حاضر کلاس آموزش بازیگری دارند مثل استاد راهنمای این زمینههستند و ابتدا میپرسند کدام فیلم را دیدهاید؟ اگر آرشیوی وجود داشته باشد ازچگونگی ساختهشدن فیلمها خیلی کمک میکند به هنر بهتر دیدهشدن آنها.
نوستالژیدر هر جای دنیا جایگاه خاصی دارد و امیدوارم ما بتوانیم این ۵۰ فیلم مهمی را کهساخته شده و نوستالژی تاریخ سینما محسوب میشود و جایزه جهانی بردند کار کنیم و نوستالژیخوبی از آنها بسازیم.
ما بازیگر داریم که با یک پلان سوپراستار سینما شده است همین را درست کردیم و به زودی اکران میشود. به همین دلیل نوستالژی بازیگران قدیمی خیلی میتوانند کمک کنند به سینما و راهنمای ما باشند.همشهری جوان
بدون دیدگاه