کارگردان

متولدین ۱ مهر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ابراهیم حاتمی‌کیا

به گزارش باکس افیس ایران: ابراهیم حاتمی‌کیا (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۴۰) کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس ، و فیلم‌بردار ایرانی است.
او دانش‌آموختهٔ رشته سینما (گرایش فیلمنامه‌نویسی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. او برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. حاتمی کیا تاکنون سه بار برای فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان (۱۳۸۳) و به وقت شام (۱۳۹۶) موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده‌است. همچنین وی برای فیلم روبان قرمز نامزد جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن‌سباستین شد. در سال ۱۳۹۳ حاتمی کیا یکی از نه سینماگری بود که نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت دریافت کرد. حاتمی کیا در رأی‌گیری از ۵۵ فیلم‌شناس ایرانی در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از ده فیلم‌ساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شد و همچنین در نظرسنجی از ۴۳ منتقد برای بهترین کارگردانان پس از انقلاب جزو پنج فیلم‌ساز اول قرار گرفت.
ابراهیم حاتمی‌کیا
زادهٔ ۱ مهر ۱۳۴۰ ‏(۶۰ سال)
تهران، ایران
محل تحصیل دانشگاه هنر تهران
پیشه فیلم‌ساز
سال‌های فعالیت اکنون–۱۳۵۸
آثار فهرست کامل
دین اسلام (شیعه)
همسر(ها) سیما حاتمی‌کیا (ا. ۱۳۶۲)
فرزندان ۳ (نیره، یوسف، اسماعیل)
جایزه(ها) فهرست کامل
پیشینه نظامی
وفاداری ایران
شاخه نظامی سپاه پاسداران

  • نیروی هوایی
یگان واحد سمعی بصری
جنگ‌ها و عملیات‌ها جنگ ایران و عراق

 

دوران کاری

۱۳۷۱–۱۳۵۸: آغاز کار و سینمای دفاع مقدس

حاتمی‌کیا فعالیت در عرصهٔ سینما را از پایه آغاز کرد. فیلم پویانمایی ماهوت و دو فیلم ۱۶ میلی‌متری به نام‌های صراط (۱۳۶۳) و طوق سرخ (۱۳۶۴) از جمله دست‌گرمی‌های او برای ورود به سینمای حرفه‌ای بود. وی ساخت فیلم بلند را با هویت (۱۳۶۵) آغاز کرد. این فیلم داستان مصدومی است که به‌اشتباه مجروح جنگی قلمداد می‌شود و بستری‌شدن او در کنار رزمندگان، در او تحولی به وجود می‌آورد. هرچند هویت فیلم مهمی نبود ولی برخی منتقدان بارقه‌هایی از استعداد را در آن دیدند. این فیلم در سینما اکران نشد و فقط از تلویزیون پخش شد. دیده‌بان (۱۳۶۷) در دوران پایانی جنگ ساخته‌شده بود. این فیلم به دنیای درونی و باورهای شخصی یک رزمنده ساده و معمولی پرداخته بود که با قهرمان‌های آثار جنگی در آن سال‌ها، بسیار متفاوت بود. فیلم‌های جنگ در آن سال‌ها بیشتر دارای سویه تبلیغاتی و شعاری بود که انگار برای روحیه دادن به مخاطبان و رزمندگان ساخته می‌شد اما حاتمی‌کیا در مهاجر (۱۳۶۸) نشان داد که به‌جای قهرمان‌سازی‌های صوری، به قدرت درونی و معنوی قهرمان‌های قصه‌اش می‌پردازد. وصل نیکان (۱۳۷۰) دومین تجربهٔ شهری حاتمی‌کیا بود. این فیلم نتوانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند. از کرخه تا راین (۱۳۷۱) تجربهٔ دیگر حاتمی‌کیا در عرصهٔ فضای شهری و ملودراماتیک بود. به نظر جابر قاسمعلی، منتقد سینما، حاتمی‌کیا که تکنیک‌های سینمایی را نیز فرا گرفته‌بود، با انتخاب درست نماها، بازیگران و عوامل و نیز ایجاد صحنه‌های اثرگذار، جواب خود را هم از منتقدان و هم از تماشاگران می‌گیرد.

۱۳۷۵–۱۳۷۲: تجربه‌های شکست‌خورده

حاتمی‌کیا در خاکستر سبز (۱۳۷۲) به بهانهٔ روایت یک عشق زمینی، انسان‌هایی را در بحبوحهٔ جنگ بوسنی به تصویر می‌کشد که شاهد تباهی «عشق» در زیر چکمه‌های جنگ هستند. حاتمی‌کیا توانست به شیوه‌ای طبیعی در سیر فیلم‌های خود از جنگ به شهر، از شهر به خانواده، از خانواده به زن و از زن به عشق برسد. تجربهٔ ملودرام در بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴) تکرار شد اما استفاده از بازیگران شناخته‌شده، موسیقی حسی و داستانی ساده که عروسی، جدایی، جستجو و نهایتاً وصل را به ضمیمه داشت نیز نتوانست موفقیت از کرخه تا راین را تکرار کند. حاتمی‌کیا در برج مینو (۱۳۷۴)، ضمن تأکید بر محتوا، به تکنیک و فرم بیانی نیز اندیشیده بود، چنان‌که مثلاً تدوین فیلم را به بهرام بیضایی سپرد. او، پس از شکست خاکستر سبز، بار دیگر تصمیم گرفته بود که فیلم شخصی خود را بسازد. از آنجا که از آغاز معلوم بود که نمایشِ برج مینو، به خاطرِ داستانی پیچیده و سرشار از خاطره و رؤیا، شکستی تجاری خواهد بود، تقریباً همزمان با بوی پیراهن یوسف اکران شد تا شکست احتمالی آن در گیشه توسط بوی پیراهن یوسف جبران شود؛ اما توقف نمایشِ بوی پیراهن یوسف، شکست مضاعفی به تهیه‌کنندهٔ هر دو فیلم تحمیل کرد.

فیلم‌شناسی ابراهیم حاتمی‌کیا فهرستی از آثار سینمایی است که ابراهیم حاتمی‌کیا (زادهٔ ۱۳۴۰) فیلم‌ساز ایرانی است که کارگردانی، نویسندگی، فیلم‌برداری، تهیه‌کنندگی و یا نقش‌آفرینی در آن‌ها را بر عهده داشته‌است. او تاکنون بیست فیلم بلند را کارگردانی کرده که نویسندهٔ فیلم‌نامهٔ همهٔ آنها خودش است. حاتمی‌کیا فعالیت در عرصهٔ سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری و ۱۶ میلی‌متری آغاز کرد. او با ساخت آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) به نقطهٔ اوج در کارنامه و زندگی حرفه‌ای خود رسید تا جایی که جابر قاسمعلی، منتقد سینما، این فیلم را نماد سینمای دفاع مقدس خوانده‌است. حوزهٔ آثار حاتمی‌کیا در سال‌های دههٔ ۱۳۶۰، جنگ و سینمای دفاع مقدس بود با این حال، مضمون آثار او در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در یک سیر طبیعی از جنگ به شهر، از شهر به خانواده، از خانواده به زن و از زن به عشق رسید.

حاتمی‌کیا در طول چهل سال فعالیت سینمایی خود، تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته‌است. او تجربهٔ ساخت دو سریال به نام‌های خاک سرخ و حلقه سبز را در کارنامه‌اش دارد. فیلم‌برداری قسمت‌هایی از مجموعهٔ مستند روایت فتح، تهیه‌کنندگی عبور (۱۳۶۷)، نویسندگی فیلم‌نامهٔ اسکادران عشق (۱۳۷۶) و ایفای نقش در زندگی خصوصی آقا و خانم میم (۱۳۹۰) از جمله تجربه‌های متفاوت او هستند. او در بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴) برای نخستین بار در مقابل دوربین خودش به ایفای نقش پرداخت و در همین سال، تدوین برج مینو (۱۳۷۴) را به دلیل داستان پیچیده و سرشار از خاطره و رؤیا، به بهرام بیضایی سپرد. او در روبان قرمز (۱۳۷۷) با زبان نمادگرایانه به آسیب‌شناسی زندگی افرادی پرداخت که پس از جنگ به دنبال معنایی برای زندگی خود بودند. دعوت (۱۳۸۷) به عنوان متفاوت‌ترین فیلم حاتمی‌کیا که حاشیه‌های فراوانی هم داشت، خارج از فضای همیشگی فیلم‌هایش، به موضوع سقط جنین پرداخت. این فیلم حتی در فُرم نیز متفاوت بود و ساختار اپیزودیک داشت.

ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه‌ها و نامزدی‌های فراوانی برای آژانس شیشه‌ای، بادیگارد و دیگر فیلم‌ها تجربه کرده‌است که ۷ سیمرغ بلورین و ۲ تندیس زرین از جملهٔ این جایزه‌ها هستند. همچنین کارنامهٔ سینمایی او در چندین کتاب مستقل مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است.

فیلم‌سازی

فیلم‌های کوتاه
سالعنوانکارگرداننویسندهیادداشتمنبع
۱۳۶۱موعودآریآریپویانمایی
۱۳۶۱عاقبت مغرورآریآری
۱۳۶۱کوردلانآریآری
۱۳۶۲تربتآریآری
۱۳۶۳صراطآریآری
۱۳۶۴طوق سرخآریآریهمچنین فیلم‌بردار
ن/معطر پنهانآریآریفیلم مستند
فیلم‌های بلند
سالعنوانکارگرداننویسندهیادداشتمنبع
۱۳۶۵هویتآریآری
۱۳۶۷دیده‌بانآریآری
۱۳۶۸مهاجرآریآری
۱۳۷۰وصل نیکانآریآری
۱۳۷۱از کرخه تا راینآریآری
۱۳۷۲خاکستر سبزآریآری
۱۳۷۴بوی پیراهن یوسفآریآریهمچنین تک‌جلوه
۱۳۷۴برج مینوآریآری
۱۳۷۶آژانس شیشه‌ایآریآری
۱۳۷۷روبان قرمزآریآری
۱۳۷۹موج مردهآریآری
۱۳۸۰ارتفاع پستآریآرینویسندهٔ مشترک با اصغر فرهادی
۱۳۸۳به رنگ ارغوانآریآریهمچنین تدوین‌گر مشترک با سهراب خسروی
۱۳۸۴به نام پدرآریآریهمچنین تهیه‌کنندهٔ مشترک با محمد پیرهادی
۱۳۸۷دعوتآریآرینویسندهٔ مشترک با چیستا یثربی، همچنین تک‌جلوه
۱۳۸۹گزارش یک جشنآریآری
۱۳۹۲چآریآری
۱۳۹۴بادیگاردآریآریهمچنین تک‌جلوه
۱۳۹۶به وقت شامآریآری
۱۳۹۸خروجآریآری
مجموعه‌های تلویزیونی
سالعنوانکارگرداننویسندهیادداشتمنبع
۱۳۸۱خاک سرخآرینه
۱۳۸۶حلقه سبزآریآری
TBAحضرت موسیآرینهدر مرحلهٔ پیش‌تولید

سایر کارها

فیلم‌های کوتاه
سالعنوانکارگرداننقش در تولیدیادداشتمنبع
۱۳۶۳برخیزیدنصرت کریمیفیلم‌بردارفیلم مستند
۱۳۷۴فاطیمان/مفیلم‌بردارفیلم مستند
۱۳۹۵ملاقات شیشه‌اییوسف حاتمی‌کیاتهیه‌کننده، نویسنده
فیلم‌های بلند
سالعنوانکارگرداننقش در تولیدیادداشتمنبع
۱۳۶۴توهمسعید حاجی‌میریدستیار فیلم‌بردار
۱۳۶۷عبورکمال تبریزیتهیه‌کننده
۱۳۷۶اسکادران عشقسعید حاجی‌میرینویسندهنویسندهٔ مشترک با سعید حاجی‌میری
۱۳۹۰زندگی خصوصی آقا و خانم میمروح‌الله حجازیبازیگر
۱۳۹۴چشم جنگیوسف حاتمی‌کیا، مهدی برجیانتهیه‌کنندهفیلم مستند
۱۴۰۰شب طلایییوسف حاتمی‌کیاتهیه‌کننده
مجموعه‌های تلویزیونی
سالعنوانکارگرداننقش در تولیدیادداشتمنبع
۱۳۶۶روایت فتح

(مجموعهٔ چهارم)

سید مرتضی آوینیفیلم‌بردارفیلم مستند؛ قسمت «سحر یا معجزه؟»

فیلم‌برداری مشترک با حسن پیرهادی

۱۳۶۷روایت فتح

(مجموعهٔ پنجم)

سید مرتضی آوینیفیلم‌بردارفیلم مستند؛

قسمت‌های «درخششی دیگر» و «آقا سعید»

۱۳۷۹سفر نفتسید ابراهیم اصغرزادهفیلم‌بردار، نویسندهسریال مستند
۱۳۸۸کلاه‌قرمزی ۸۸ایرج طهماسببازیگرنقش خودش در قسمت ۷

حضور در فیلم‌های مستند

فیلم‌های بلند
سالعنوانکارگردانیادداشتمنبع
۱۳۷۷وقایع‌نگاری یک فیلم‌نامه ناتمامسید ابراهیم اصغرزادهپشت صحنهٔ موج مرده
۱۳۷۹ترغیب دوستانه: سینمای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷جمشید اکرمی
۱۳۸۲آوای دره گلیجعلی‌محمد قاسمی
۱۳۸۵ایران: یک انقلاب سینمایینادر تکمیل همایون
۱۳۸۶دل‌وارهامید نجوانپشت صحنهٔ آژانس شیشه‌ای
۱۳۸۶مسیر سبزامید نجوانپشت صحنهٔ حلقه سبز
۱۳۸۷خشت‌ها و آیینه‌هاشادمهر راستین
۱۳۸۸روبان قرمزرضا عاطفیپشت صحنهٔ روبان قرمز
۱۳۸۹ریشه در خاکمحمد خلیل‌زاده
۱۳۹۳مرغابی‌های وحشییوسف حاتمی‌کیاپشت صحنهٔ گزارش یک جشن
۱۳۹۴گوهرپوریا حیدری اوره
۱۳۹۴خواب ابراهیممحمود کریمیپشت صحنهٔ چ
۱۳۹۵انحصار ورثهمحمدعلی شعبانی
۱۴۰۰اصغر آقا آکتور سینمامحسن نقی‌زاده
TBAسینه سرخسجاد ایمانیدر مرحلهٔ پس‌تولید
مجموعه‌های تلویزیونی
سالعنوانکارگردانیادداشتمنبع
۱۳۹۷برداشت‌های ابراهیمن/مپشت صحنهٔ گزیدهٔ فیلم‌های حاتمی‌کیا

اکران‌شناسی فیلم‌های بلند

عنوانفروش (تومان)تعداد بلیتیادداشتمنبع
هویتن/من/ماکران عمومی نشد
دیده‌بان۱۳٬۵۲۷٬۱۶۰۱٬۰۲۷٬۹۶۷
مهاجر۲۰٬۹۳۸٬۴۰۱۱٬۱۸۴٬۵۹۷
وصل نیکان۴٬۹۰۷٬۲۵۰۱۵۱٬۶۹۸
از کرخه تا راین۱۰۹٬۴۱۲٬۶۷۵۲٬۰۸۹٬۰۱۱
خاکستر سبز۱۵٬۵۸۱٬۰۲۵۲۵۲٬۳۶۵
بوی پیراهن یوسف۴۹٬۴۰۳٬۷۵۰۴۲۰٬۸۰۱
برج مینو۳۹٬۰۵۶٬۱۱۰۲۸۲٬۲۸۵
آژانس شیشه‌ای۳۰۱٬۱۷۹٬۴۷۰۱٬۲۷۹٬۸۱۹
روبان قرمز۵۶٬۸۴۷٬۸۵۰۱۹۴٬۰۲۴
موج مرده۱۱۱٬۲۷۲٬۱۵۰۲۴۲٬۳۲۶
ارتفاع پست۴۰۶٬۴۵۳٬۹۰۰۸۰۶٬۰۵۸
به نام پدر۶۲۹٬۱۴۶٬۰۵۰۵۹۲٬۷۰۵
دعوت۱٬۵۳۵٬۶۵۵٬۶۰۰۱٬۱۰۰٬۹۲۲
به رنگ ارغوان۷۴۵٬۳۸۶٬۶۰۰۳۳۲٬۹۹۸فیلم توقیف‌شده (۱۳۸۸–۱۳۸۳)
گزارش یک جشنن/من/مفیلم توقیف‌شده (اکنون–۱۳۸۹)
چ۱٬۸۳۴٬۰۵۸٬۱۰۰۴۱۸٬۰۱۵
بادیگارد۶٬۹۴۳٬۶۳۰٬۷۰۰۱٬۰۴۷٬۳۸۶
به وقت شام۱۳٬۰۹۹٬۹۱۰٬۴۰۰۱٬۶۲۸٬۹۶۸
خروج۸۲٬۵۰۲٬۱۰۰۵۲۶تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند